Novela zákoníku práce
Novela zákoníku práce posiluje informační povinnosti zaměstnavatelů vůči zaměstnancům ohledně orgánů sociálního zabezpečení. Zaměstnavatel musí písemně informovat zaměstnance, ideálně v pracovní smlouvě, o příslušném orgánu sociálního zabezpečení. Může také odkazovat na kolektivní smlouvu či vnitřní předpis.
DPP a DPČ
Rozvrh pracovní doby
Zaměstnavatelé musí předem rozvrhnout pracovní dobu písemně a seznámit s ní zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny. Pokud se nedohodnou jinak, musí zaměstnavatel informovat o minimálním denním a týdenním odpočinku, přestávkách a výplatním termínu. Toto platí pro dohody uzavřené od 1.10.2023 s povinností informovat do 7 dnů od platnosti smlouvy.
Nárok na dovolenou
Od 1.1.2024 mají zaměstnanci na DPP a DPČ nárok na dovolenou. Pro účely dovolené se týdenní pracovní doba považuje za 20 hodin týdně. Například, pokud zaměstnanec na DPP odpracuje 289 hodin, jeho nárok na dovolenou je 22 hodin.
Další práva
Zůstává 15denní výpovědní doba. Zaměstnanci mají nárok na příplatek za svátek, noční směny a víkendy od 1.10.2023\. Pokud mají směnu zrušenou kvůli svátku, mají nově nárok na náhradu mzdy. Pokud zaměstnanec s DPP nebo DPČ pracoval u stejného zaměstnavatele 180 dní během 12 měsíců, může žádat o pracovní poměr. Zaměstnavatel musí do měsíce poskytnout písemnou odpověď.
Další změny
Přihlašování na SSZ
Od 1.1.2024 musí zaměstnavatelé přihlašovat zaměstnance na DPP na SSZ, i když neodvádějí pojistné. Zaměstnanec musí informovat o jiné DPP nejpozději v den nástupu.
Home office
Od 1.10.2023 musí být dohody o home office písemné a případné zrušení také písemné. Zaměstnavatel může práci na dálku nařídit v případě opatření veřejné moci. Náhrady za home office se doporučuje stanovit paušální částkou, která je osvobozena od daní a pojistného. Pokud částka přesáhne limit, odvádí se daň a pojistné.
Kratší pracovní doba
Zaměstnavatel musí vyhovět žádostem těhotných zaměstnankyň a těch, kteří pečují o dítě nebo závislou osobu, o kratší pracovní dobu, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody. Nevyhoví-li, musí poskytnout písemné odůvodnění.
Doručování písemností
Zaměstnavatel může doručovat písemnosti e-mailem s heslem. K tomu je nutná písemná dohoda se zaměstnancem, kde bude uvedena e-mailová adresa a heslo k dokumentům.