Pokud platíme firemní výdaje v jiném členském státě EU, nemůžeme si v rámci českého daňového přiznání uplatnit odpočet na DPH. K těmto účelům, ale existuje způsob, jak o vrácení peněz požádat. Čas na to je až do 30. září následujícího roku po datu vystavení daňového dokladu. V průběhu aktuálního roku lze žádosti podat vždy po skončení kalendářního čtvrtletí, nebo pololetí.
Systém vrácení DPH v rámci EU umožňuje registrovaným plátcům DPH žádat o vratku za zboží a služby, které pořídili pro účely svého podnikání v jiném členském státě.
Nejčastější náklady se váží na výdaje za pohonné hmoty, ubytování, vstupné na veletrhy a výstavy, mýtné a silniční poplatky a jiné různé ostatní služby nakoupené v rámci EU, které ale byly použity pro podnikatelké účely.
Nárok na vrácení daně lze v současné době podávat pouze elektronicky, a to v rámci Daňového portálu Finanční správy v aplikaci vrácení DPH v rámci EU. Přijetí žádosti o vrácení daně bude žadateli potvrzeno prostřednictvím elektronického portálu.Prvním krokem pro možnost využití této aplikace je požádání přístupu do ní. Oprávnění k přístupu na elektronický portál přidělí místně příslušný správce daně do 15 dnů ode dne obdržení žádosti o přidělení oprávněného podpisu.
Podmínkou pro uplatnění vrácení daně je:
- plátce má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku
- plátci vznikl nárok na vrácení daně na vstupu s místem plnění v jiném členském státě podle pravidel stanovených příslušným jiným členským státem.
- V době, kdy mu vznikl nárok na vrácení daně, plátce neměl sídlo ani provozovnu v tomto jiném členském státě.
Lhůta pro vyřízení žádosti
Vznikne-li v důsledku rozhodnutí o vrácení daně vratitelný přeplatek, vrátí jej správce daně žadateli do 10 pracovních dnů od uvedené lhůty pro rozhodnutí. Pokud jde o rozhodnutí bez výzvy, vratku bychom měli obdržet zpátky do čtyř měsíců od obdržení žádosti.