Poslední 2 roky se postupně objevovaly informace o chystané novele zákona o ochraně spotřebitele, takzvané „tlačítkové novele“. Právní dokument, který platí pro všechny země EU, je od 6. 1. 2023 závazný už i v České republice. Změna se týká pouze B2C prodejců
Recenze
Pokud obchodník zveřejňuje spotřebitelské recenze, musí informovat zda a jakým způsobem ověřuje, že je poskytli skuteční spotřebitelé, kteří výrobek zakoupili.
Pokud recenzi nemůže ověřit, musí o tom zákazníka informovat.
Recenze získané výměnou za úplatu (finanční nebo hmotná odměna) musí být označené jako sponzorované nebo placené. Zakázáno je také zveřejnění falešných recenzí. Za falešná hodnocení jim bude hrozit nepříjemný trest. Pakliže se objeví v recenzích nějaká negativní, určitě jí nepromazávejte, jednalo by se o nekalé jednání.
Výpočet slev
Při prezentování slev novela nařizuje obchodníkům uvádět jako základní cenu (před slevou) nejnižší cenu, za kterou obchodník zboží nabízel za posledních 30 dnů. Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je základní cenou nejnižší cena od okamžiku první nabídky.Historii cen není povinen si obchodník ukládat, nicméně mít ji je výhodou při případné kontrole. Obchodníci tedy musí nově veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy.
Tlačítko pro potvrzení objednávky
Nařízení, které novele dalo přezdívku „tlačítková novela“, ukládá obchodníkovi povinnost dát zákazníkovi jasně najevo, že odeslání objednávky je závazné a vyžaduje se její uhrazení. Tlačítko pro odeslání objednávky by mělo nést text „Objednávka zavazující k platbě“ nebo „Objednávka s povinností platby“.
Změny v nákupním procesu
Nemalé změny se týkají i nákupního procesu samotného Vaše zboží musíte doručit v termínu, který jste v nákupním procesu uvedli. Pokud termín doručení neuvádíte, musíte doručit zboží do 30 dnů. Pokud to bude jinak, zákazník může od objednávky odstoupit. Nesmí se přihazovat zákazníkovi do košíku věci, o které nestojí, také nesmí být žádná políčka zaškrtnutá předem. Většinou to bývá souhlas s obchodními podmínkami nebo souhlas se zasíláním marketingových materiálů.
Obchodní podmínky e-mailem
Dle novely zákona by každý e-shop měl posílat obchodní podmínky prostřednictvím e-mailu zákazníkovi při vytvoření objednávky v pdf, nebo jiném needitovatelném formátu.