Změny v zákoníku práce od 1.10.2023

Novela zákoníku práce

Novela zákoníku práce posiluje informační povinnosti zaměstnavatelů vůči zaměstnancům ohledně orgánů sociálního zabezpečení. Zaměstnavatel musí písemně informovat zaměstnance, ideálně v pracovní smlouvě, o příslušném orgánu sociálního zabezpečení. Může také odkazovat na kolektivní smlouvu či vnitřní předpis.

DPP a DPČ

Rozvrh pracovní doby

Zaměstnavatelé musí předem rozvrhnout pracovní dobu písemně a seznámit s ní zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny. Pokud se nedohodnou jinak, musí zaměstnavatel informovat o minimálním denním a týdenním odpočinku, přestávkách a výplatním termínu. Toto platí pro dohody uzavřené od 1.10.2023 s povinností informovat do 7 dnů od platnosti smlouvy.

Nárok na dovolenou

Od 1.1.2024 mají zaměstnanci na DPP a DPČ nárok na dovolenou. Pro účely dovolené se týdenní pracovní doba považuje za 20 hodin týdně. Například, pokud zaměstnanec na DPP odpracuje 289 hodin, jeho nárok na dovolenou je 22 hodin.

Další práva

Zůstává 15denní výpovědní doba. Zaměstnanci mají nárok na příplatek za svátek, noční směny a víkendy od 1.10.2023\. Pokud mají směnu zrušenou kvůli svátku, mají nově nárok na náhradu mzdy. Pokud zaměstnanec s DPP nebo DPČ pracoval u stejného zaměstnavatele 180 dní během 12 měsíců, může žádat o pracovní poměr. Zaměstnavatel musí do měsíce poskytnout písemnou odpověď.

Další změny

Přihlašování na SSZ

Od 1.1.2024 musí zaměstnavatelé přihlašovat zaměstnance na DPP na SSZ, i když neodvádějí pojistné. Zaměstnanec musí informovat o jiné DPP nejpozději v den nástupu.

Home office

Od 1.10.2023 musí být dohody o home office písemné a případné zrušení také písemné. Zaměstnavatel může práci na dálku nařídit v případě opatření veřejné moci. Náhrady za home office se doporučuje stanovit paušální částkou, která je osvobozena od daní a pojistného. Pokud částka přesáhne limit, odvádí se daň a pojistné.

Kratší pracovní doba

Zaměstnavatel musí vyhovět žádostem těhotných zaměstnankyň a těch, kteří pečují o dítě nebo závislou osobu, o kratší pracovní dobu, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody. Nevyhoví-li, musí poskytnout písemné odůvodnění.

Doručování písemností

Zaměstnavatel může doručovat písemnosti e-mailem s heslem. K tomu je nutná písemná dohoda se zaměstnancem, kde bude uvedena e-mailová adresa a heslo k dokumentům.

Buďte více v obraze a pokračujte ve čtení

Novinky v zákoníku práce od roku 2025: Flexibilnější pravidla pro zaměstnance i zaměstnavatele

Plánované změny zákoníku práce od 1. 1. 2025 V letošním roce došlo k několika změnám v legislativě, včetně zákoníku práce. S účinností od 1....

Zdravotní a sociální pojištění 2025

Minimální zálohy na zdravotní a důchodové pojištění OSVČ budou příští rok téměř 8000 Kč. Pro ty, kteří si platí dobrovolné nemocenské pojištění, tuto hranici...

Příjmy z nájmu podle § 9: Co byste měli vědět?

Příjmy z nájmu podle §9: Co byste měli vědět? Pasivní příjmy z pronájmu nemovitostí patří mezi nejčastější zdroje příjmů fyzických osob. V České republice...