Vrácení DPH z dokladů z jiných členských států

Pokud platíme firemní výdaje v jiném členském státě EU, nemůžeme si v rámci českého daňového přiznání uplatnit odpočet na DPH. K těmto účelům, ale existuje způsob, jak o vrácení peněz požádat. Čas na to je až do 30. září následujícího roku po datu vystavení daňového dokladu. V průběhu aktuálního roku lze žádosti podat vždy po skončení kalendářního čtvrtletí, nebo pololetí.

Systém vrácení DPH v rámci EU umožňuje registrovaným plátcům DPH žádat o vratku za zboží a služby, které pořídili pro účely svého podnikání v jiném členském státě.

Nejčastější náklady se váží na výdaje za pohonné hmoty, ubytování, vstupné na veletrhy a výstavy, mýtné a silniční poplatky a jiné různé ostatní služby nakoupené v rámci EU, které ale byly použity pro podnikatelké účely.

Nárok na vrácení daně lze v současné době podávat pouze elektronicky, a to v rámci Daňového portálu Finanční správy v aplikaci vrácení DPH v rámci EU. Přijetí žádosti o vrácení daně bude žadateli potvrzeno prostřednictvím elektronického portálu.Prvním krokem pro možnost využití této aplikace je požádání přístupu do ní. Oprávnění k přístupu na elektronický portál přidělí místně příslušný správce daně do 15 dnů ode dne obdržení žádosti o přidělení oprávněného podpisu.

Podmínkou pro uplatnění vrácení daně je:

  • plátce má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku
  • plátci vznikl nárok na vrácení daně na vstupu s místem plnění v jiném členském státě podle pravidel stanovených příslušným jiným členským státem.
  • V době, kdy mu vznikl nárok na vrácení daně, plátce neměl sídlo ani provozovnu v tomto jiném členském státě.

Lhůta pro vyřízení žádosti

Vznikne-li v důsledku rozhodnutí o vrácení daně vratitelný přeplatek, vrátí jej správce daně žadateli do 10 pracovních dnů od uvedené lhůty pro rozhodnutí. Pokud jde o rozhodnutí bez výzvy, vratku bychom měli obdržet zpátky do čtyř měsíců od obdržení žádosti.

Buďte více v obraze a pokračujte ve čtení

Co jsou aktiva a pasiva?

Jak číst účetní výkazy: Co jsou aktiva a pasiva? Jak číst účetní výkazy: Co jsou aktiva a pasiva? Účetní výkazy jsou nepostradatelným nástrojem pro...

Předčasné splacení hypotéky: Nová pravidla od září 2024

Předčasné splacení hypotéky: Nová pravidla od září 2024 Předčasné splacení hypotéky: Nová pravidla od září 2024 S účinností od září 2024 se mění pravidla...

Češi si začnou rozvrhovat, kdy chtějí pracovat.

Od ledna 2025 budou čeští zaměstnanci moci využít nové možnosti rozvrhnout si pracovní dobu přímo na pracovišti, nejen při práci z domova. Tato změna...